آموزش

کودکان استثنایی

آموزش

کودکان استثنایی

چگونه به کودک ناشنوا آموزش دهیم

چگونه به کودک ناشنوا آموزش دهیم

       ناشنوا به کسی گفته می شود که : قادر به درک صداها از راه گوش چه با سمعک و چه بدون سمعک نمی باشد . در حالی که شخص کم شنوا کسی است که قادر به دریافت صداها از راه گوش می باشد .

       این که نقایص شنوایی تا چه اندازه بر کاهش بهره هوشی اثر می گذارد ، بستگی به این دارد که ما چه برداشتی از ارتباط بین فکر و زبان داشته باشیم . برخی از نظریه پردازان فکر می کنند تفکر بر زبان محاوره ای استوار است . آنها معتقدند که افراد مبتلا به نقص شنوایی از نظر هوشی از حد متوسط پایین ترند . آنان که معتقدند افراد مبتلا به نقص شنوایی از نظر هوشی همانند افراد شنوا هستند به تئوریهای استناد می جویند که تفکر و زبان را از یکدیگر جدا می دانند . این نظر کم کم رشد می کند که زبان اشاره همچون زبان محاوره خود یک زبان واقعی است . تحقیقات مویّد این هستند که نقص شنوایی لزوماً به عقب ماندگی هوشی نمی انجامد . با استفاده از تستهای غیر کلامی هوشی به جای تستهای کلامی ، پژوهشگران بطور کلی کشف کرده اند که دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا از نظر هوشی نرمال می باشند . و آنهایی که اغلب از نظر هوشی پایین هستند ، کسانی می باشند ، که دارای معلولیتهای دیگری مثل نابینایی هستند .

ادامه مطلب ...

شعر ناشنوایی ما

ناشنوایی ما

سرودة :  Dianne Richards

ما نمی‌توانیم هیچ صدایی را بشنویم

زیرا ناشنوا هستیم

نمی‌توانیم صدا ها را بشنویم‏

 فقط می‌بینیم که دهان‌ها حرکت می‌کنند

 صدای خود را نمی‌توانیم بشنویم

آن را فقط در گلوی خود احساس می‌کنیم

صدای خنده را نمی‌توانیم بشنویم

آن را فقط در صورت دیگران می‌بینیم.

ادامه مطلب ...

موسیقی درمانی ( قسمت اول )

 

مقدمه :

           رشته موسیقی درمانی در حقیقت یکی از شاخه های علوم درمانی است که در آن «موسیقی درمان گر» (music therapist) مانند پزشک که از دارو یا وسایل جراحی استفاده می کند از موسیقی و فعالیتهای گوناگون همراه با موسیفی به عنوان ابزار درمانی استفاده می نماید.

موسیقی درمانگر چه کسی است ؟  موسیقی درمانگر فرد تعلیم دیده ای است که قادربه اجرای برنامه های متنوع در ارتباط با  تمرین های درمانی می باشد. تعلیم مذکور شامل روانشناسی ، فیزیولوژی ، علوم تربیتی ، رشد ، مشاوره ، مهارتهای موسیقی و اجرای موسیقی در این عرصه ها است . موسیقی درمانی در جستجوی ایجاد فرصت هایی برای ابراز خود و ایجاد خوشبینی به رشد فردی است .

موسیقی درمانگر باید آمادگی مواجهه با نیاز های بیمار ، خانواده و اطرافیان وی را داشته باشد .     

هدف موسیقی درمانگر تلفیق هنر و علم است در جهت توانایی زندگی بخشیدن به اشخاص که دارای معلولیت ذهنی ، جسمی ،  عاطفی و فکری می باشند . موسیقی درمانگر باید دارای فکری خلاق باشد .

ادامه مطلب ...

چند راه کار برای ارتباط صحیح و موثر با کودک ناشنوا

 

ارتباط صحیح و موثر با کودک ناشنوا به شرح ذیل می باشد  

        ۱ -  همیشه منتظر نگاه کودک باشید و هیچ نگاهی را بی پاسخ نگذارید ، با او صحبت کنید و عبارات و جملات کوتاه را با تاکید بر کلمه ی خاصی که مورد نظرش است تکرار کنید و او را با یک لبخند ، شکلات و ....... تشویق کنید .  

 ۲-  اگر کودک به ارزش نگاه مادر و مربی پی ببرد به تدریج زمان بیشتری را صرف این کار می کند   طوریکه برای او عادت می شود و پایه ی گفتارخوانی و درک صحبت از روی حرکت لب های دیگران در او بوجود خواهد آمد .

 

۳ - جهت برقراری ارتباط با کودک باید از تربیت شنوایی و گفتار خوانی شروع کرد که بتدریج به تکلم و گفتار کودک منتهی گردد .

      ۴-   راه کار هایی که برای شروع گام به گام باید اجراشود .   

ادامه مطلب ...

ملاک های تشخیصی برای اختلال بیش فعالی / کمبود توجه DSM-IV

 

ملاک های تشخیصی برای اختلال بیش فعالی / کمبود توجه DSM-IV

---------------------------------------------------------------------

A - وجود ( 1 ) یا ( 2 )

1-     بی توجهی : شش تا  ( یا بیشتر ) از علائم بی توجهی  زیر حداقل به مدت شش ماه به درجاتی که غیر انطباقی و ناهماهنگ با سطح رشدی است دوام داشته است :

a)     غالباً از توجه کافی به جزئیات در می ما ند یا سایر فعالیتها اشتباهات ناشی از بی دقتی مرتکب     می شود .

b (غالباً از حفظ توجه بر روی تکالیف یا فعالیتهای مربوط به بازی ها ناتوان است .

c (غالباً به نظر می رسد وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهد .

(dغالباً دستورالعمل ها را کامل اجرا نمی کند ،کار درسی ، وظایف و تکالیف محیط کار را تکمیل نمی کند ( نه به دلیل رفتار مقابله ای یا نفهمیدن دستورات )

(e غالباً در سازماندهی تکالیف و فعالیت ها ناتوان است .

ادامه مطلب ...