آموزش

کودکان استثنایی

آموزش

کودکان استثنایی

گفتار

نجوا کردن 

هدف از بازی :

    کمک به کودک برای کنترل بهتر تنفس و یادگیری تولید اصوات بی صدا . 

موارد مورد نیاز :

1-    شما و کودک تان

2-    کسی که به شما کمک کند .

زمان بازی :

    هر وقت .

چه باید کرد :

1-    کسی که به شما کمک می کند یا همسرتان یا کودک دیگر یا یکی دیگر از اعضای خانواده وانمود کند که خوابیده است . ممکن است روی تخت ، صندلی یا مبل باشد .

2- همراه کودک با نوک پنجه به کسی که خوابیده نزدیک شوید ، انگشتتان را جلوی لبها بگیرید .

3 - وقتی کودک به شما نگاه کرد ، با صدای بلند بگویید ،          " ش ش ش " مامان خوابیده است .

4 - دست کودک را بگیرید . به او کمک کنید تا انگشتش را جلوی لبهای شما بگیرد و با استفاده از جریان قوی هوا تکرار کنید ،     " ش ش ش "

5 - به کودک کمک کنید تا انگشتش را جلوی لبهای خودش بگیرد .

6 - منتظر بمانید ، کودک را به تقلید صدای " ش ش ش " تشویق کنید .

7- اگر هر کوششی برای بیرون دادن هوا ، فوت کردن یا تقریبا  گفتن " ش ش ش " کرد ، تشویقش کنید . به گوشِتان اشاره نمایید و بلند بگویید ، " من شنیدم . تو گفتی ، ش ش ش " .

توجه : در این مرحله از کودک انتظار نداشته باشید تا " ش " را درست تلفظ کند . تا زمانی که کودک نمی تواند آوا تولید کند ، هر تلاشی برای بیرون دادن هوا کاملا قابل قبول است .

8-  اگر کودک تلاشی برای تولید آوا نکرد ، شما دوباره تکرار کنید ، به او اجازه دهید تا جریان هوا از بین لبهای شما را احساس کند . اگر مستقیما جلوی میکرفون سمعک کودک صحبت کنید ، به او کمک می کند تا حداکثر استفاده را از شنوایی ببرد .

9       - اگر کودک شروع به استفاده از " صدایش " نمود ، کسی که خوابیده تکان بخورد و وانمود نماید که بیدار شده است . می توانید تظاهر کنید که ترسیده اید و با تکرار " ش ش ش " او را دوباره بخوابانید .

10  - تا وقتی توجه می کند او را تشویق کنید تا بگوید ،              " ش ش ش " ، اما روی هم رفته بیشتر از شش یا هشت بار این کار را انجام ندهید .

11  - وقتی بازی تمام شد ، به کودک کمک کنید تا شخص خواب را با صدای بلند بیدار کند ، " بیدار شو "

تغییرات :

1-    اگر می توانید از افراد بیشتری استفاده کنید تا بخوابند . دست کودک را بگیرید و با نوک پنجه به طرف هر یک بروید و تکرار کنید ، " ش ش ش ، امید خواب است ". به کودک کمک کنید تا بگوید " ش ش ش "

2-    عروسک را تکان دهید تا بخوابد و او را در تختخواب بگذارید .

3-    از عروسکی استفاده کنید که چشمهایش باز و بسته می شود . به طور متناوب بگویید ، " ش ش ش " و " بلند شو " .

4-    از تصاویر افراد و حیواناتی استفاده کنید که خوابیده اند .

5-    برای تغییر این بازی که به کودک کمک می کند تا مهارتهای شینداری را افزایش دهد ، به او اجازه دهید تا وانمود کند که خوابیده است . شما همان بازی را با او انجام دهید .

اگر کودکتان آماده است ، سطح زبان و بازی را بالاتر ببرید

1-    اگر کودک می تواند ، از همه موارد بالا استفاده کنید . او را تشویق نمایید تا وقتی می گوید ، " ش ش ش " نام کسانی را که خوابیده اند بگوید .

2-    اگر کودک مهارتهای زبانی پیشرفته تری دارد ، می توانید بدون اینکه بخواهید کسی را بیدار کنید ، آهسته با هم صحبت نمایید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد