آموزش

کودکان استثنایی

آموزش

کودکان استثنایی

برنامه مقدماتی برای آماده سازی بچه ها ی کم توان ذهنی ( ابتدایی )

اهدافی که برای یکسری از بچه ها که به مدرسه عادی رفته و بعد از چند سال مردود ی آنها را به مدرسه استثنایی فرستادند ، بصورت تخصصی بیان می شود .

ویژگیهای کلی بچه های عقب مانده ذهنی

1-    بزرگتر از همسن های خود هستند

2-     تقریبا منزوی هستند و کودکان دیگر را نمی پذیرد .

3-     از نظر آموزشی سطح آنها از سطح کلاسی پایین تر است .

ویژگیهای جزیی کودکان عقب مانده ذهنی

1-    سن تقویمی آنها 6 تا 10 سال است

2-    سن عقلی آنها زیر 6 سال است .

3-    معمولا قبل از آمدن به کلاسهای ویژه در کلاس های عادی مردود شدند .

4-    مدرسه را بخاطر عدم موفقیت شان دوست ندارند .

5-    بعضی ها از نظر جسمی مشکل دارند .

            ۶-    بعضی ها آسیب مغزی دارند .

7-     از طرف دوستان کلاس عادی احتمالا با عدم انزوا و پذیرش روبرو هستند .

8-    فعالیتهای ذهنی و اجتماعی آنها شبیه کودکان کودکستان یا آنهایی که تازه به کلاس اول آمده اند است .

9-     تواناییهای جسمی آنها پایین تر از بچه های دیگر است .

اهدافی که برای برنامه کلاس ابتدایی در نظر داریم .

1-    بهداشت روانی

2-     بهداشت جسمی و ایمنی

3-    آموزش والدین

4-    شرکت در فعالیتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی .

5-    رشد زبان .

6-    تفکر مقداری ( کمی و کیفی )

7-     فرآیندهای ذهنی بالاتر .

8-     توانائیهای بینایی : تمیز دادن و حافظه

9-    توانائیهای شنوایی : تمیز دادن و حافظه

10-                        توانائیهای حرکتی و عضلانی .

11-                       رشد گفتاری

12-                       طرز برخوردها و عادات

این بچه ها بمدرسه رفتند و دو الی سه سال مردود شدند که از نظر روانی روی آنها تاثیر می گذارد ، رفتار معلم و تشویق او حتی با کمی پیشرفت  آنها خیلی مهم است . بر اساس تواناییهای آنها برنامه نویسی کنیم . تشویق برای عقب مانده ذهنی عامل پیشرفت خوبی است . معلم باید بتواند برای آنها احساس امنیت بوجود آورد ، این کار تا مقدار ی از نظر بهداشت روانی به سازگاری اجتماعی بر می گردد .  

خیلی از این بچه ها کارهای شخصی خود : از نظر غذا خوردن ، مسواک کردن و ...... را نمی توانند انجام دهند و باید به آنها آموزش داده شود که کارهای خود را انجام دهند ، این آموزش باید عملی باشد .

 والدین  باید آموزش ببیند که مثلا : چطور از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند و یا اینکه چکار کنند که بچه ها سرما نخوردند  .

برای اینکه  این بچه ها بین دوستان خود پذیرفته شود پاکیزگی ظاهر آنها خیلی مهم است . در کلاس باید بین فعالیتهای درسی و استراحت آنها تعادل باشد ( خسته کننده نباشد ) . حتی آموزش ایمنی باید بخشی از آموزش کلاسی باشد ( بمدرسه آمدند ، از خیابان عبور کردن ، آتش نشانی و ... ) . والدین باید با کادر مدرسه همکاری داشته و با همه معلم ها در تماس باشند ، با هم تبادل نظر کرده و برنامه را از معلم دریافت کنند . معلمین هنگام پیشرفت بچه والدین را خبر کنند ، نه وقتی که درس نخواندن و یا کار بدی انجام دادن . از والدین بخواهیم در خانه وسایلی برای آموزش به بچه ها درست کنند .

کودکان  عقب مانده ذهنی از نظر سازگاری  بابچه ها ی دیگر مشکل دارند . ما باید با آموزش در کلاس و گروه بندی آنها را در بازیها و گفتگوها شریک کنیم . یا آموزش هایی بین فعالیتهای کلاسی مانند : حرف زدن از طریق عروسک ، گفتگو با دیگران را به آنها یاد بدهند  .

رشد زبان یکی از عواملی است که بچه های عقب مانده ذهنی را دچار مشکل می کند . یکسری موارد است که اگر بتوانند به آن دستیابی کنند یک مقدار به رشد زبان آنها کمک می کند . مثلا :

1-پیدایش گنجینه لغات ( یکسری لغت را نمی دانند که در صحبتهای خود بیاورند . )

2-پیشرفت در معانی و مفاهیم کلمات ( اگر معنی کلمه ی را نداند نمی توانند آن را در جای درست خود بکار ببرد ) .

3-توانایی کودک برای بیان منظور خویش ( چیزی را که در دل دارند بگویند ) معلم باید به بچه ها اجازه بدهد که حرف هایشان را  بیان کنند و حرفهای آنها را تصحیح کند. ( زمان دادن و کمک در بعضی از اشارات ) . یا بوسیله سوال کردن به کودک اجازه بدهیم که حرف خود را کامل کند .

4-فعالیتهایی که نیاز به تنظیم داشته باشند ( رعایت یکسری دستورالعملها ) مثلا : برو از آنجا ( تخته سیاه ) گچ را بردار و به زهرا بده . اون باید بتوانددستورالعملها را تنظیم کند که کدام را اول انجام دهد .

5-استفاده از کتاب و مفاهیم

6- بچه ها  را به سفر و گردش ببرند و به صورت عینی به آنها آموزش  دهند .

7-پرسیدن یکسری معماهای ساده از بچه ها

8-از طریق سوالات : شناخت چند حیوان یا گل و ......

9-از طریق موسیقی آموزش داده شود .

10-تفکر مقداری ( کمی و کیفی ) مانند : بالا / پایین ، ریز / درشت ، چپ / راست و ... مشکل دارند . باید در فعالیتهای کلاسی آموزش داده شود . مانند : ماشین را بالا یا زیر میز بگذار . حتی شمارش اعداد را هم می توان یاد داد . بازی با کارت : کنار هم گذاشتن کارت ها که اعداد روی آن نوشته شده .

11-فرآیندهای فکری بالاتر یا والاتر : یکسری فعالیتها از نظر ذهنی فکر بالاتر می خواهد برای تقویت توانائیهای کودک در فرآیندهای فکری بالاتر .

1-11- استقرار : توانایی تعمیم دادن یک موضوع بر اساس یک رشته از رویدادها

2-11- قیاس یا استدلال کلامی یا توانایی نتیجه گیری از یک قضیه ساده .

3-11- توانایی کشف شباهتها و اختلافها .

4- 11-توانایی کشف نکته های انحرافی و نامربوط تصاویر و داستانها و زندگی واقعی

5-11-توانایی طرح ریزی به گونه ایی سازنده .

6-11- توانایی حل مسائل .

هنگامی که کودک بتواند در تمام این فعالیتها شرکت کند توانایی آن بالاتر می رود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد